Felanmälan i kommunens fastigheter

Här gör du din felanmälan när något är trasigt eller gått sönder i kommunens egenägda fastigheter. Om fastigheten ägs av ett fastighetsbolag ska felet anmälas direkt till dem.

Vid akuta fall, ring i stället 036-10 00 35

Kan ditt ärende leda till personskada, egendomsskada eller att verksamhet inte kan genomföras? I så fall klassar vi det som akut.

Kontakta oss då direkt på 036-10 00 35

Numret bemannas av kontaktcenter, helgfria dagar under kontorstid. Övriga tider går samma nummer till en särskild funktion hos SOS Alarm för akut hantering.

Läs längre ner på exempel som inte ska felanmälas här.

Vill du ha hjälp med din anmälan?

Om du av någon anledning inte kan använda formuläret kan du få hjälp av kontaktcenter på 036-10 00 35, helgfria dagar under kontorstid.

Exempel på fel som inte ska anmälas

Lösa saker såsom möbler, tavlor, glödlampor/lysrör, persienner, lek- och idrottsutrustning, papperskorgar, sopkärl är verksamhetens ansvar.

Klicka på respektive kategori för att se ytterligare exempel på fel som fastighetsavdelningen på tekniska kontoret inte ansvarar för. Dessa fel är verksamhetens eget ansvar.

Om du behöver hjälp med denna typ av fel ska du i första hand kontakta ev. vaktmästare.

Det finns också möjlighet att kontakta Byggservice på fastighetsavdelningen. I vissa fall kan de hjälpa er mot debitering.

Anpassning/Önskemål

Kontakta din närmaste chef/lokalplanerare för att disktura dina behov och möjligheter framåt.

Belysning

Lysrör, glödlampor
Testa först att byta ljuskälla. Om felet kvarstår efter att du provat detta ska det felanmälas till fastighetsavdelningen. Notera att bytet inte fungerat i din felanmälan.

Ljusskyltar (inne och ute)

Byggnad invändigt

Lös inredning

Utrustning som införskaffats av någon annan än fastighetsavdelningen

Viss storköksutrustning (se kategori längre ner)

Fristående mikrovågsugnar

Skyltar (Undantag: rumsskyltar och apparatskyltar för fastighetsdrift)

Invändiga solavskärmningar
Ex: Mekaniska persienner och gardiner

Skötbord (Undantag: Fel på eldrift)

Sängar/takliftar Kontakta Hjälpmedelsenheten, tfn: 036-10 26 73.

Medicinskåp Kontakta ramavtalsleverantör

Persienner Kontakta i första hand ev. vaktmästare

Sophantering

Tvätt av sopkärl: Birab, tfn: 033-12 51 81

Frågor om hämtning: June avfall, tfn: 036-17 19 00

Storköksutrustning

Fristående mikrovågsugnar

Salladsvagn

Potatisskalare under 4 kg

Skärmaskin under 25 cm i diameter

Grönsaksskärare under 5 kg/minut

Snabbhack under 3,5 liter i kärlvolym

Köttkvarn under 150 kg/timme

Blandningsmaskin under 10 liter

Kaffebryggare, värmehäll, serveringskanna, filterhållare

Värmerier/serveringsdiskar

Värmevagnar/boxar

Elektrisk lyftvagn, tallriksdispenser

Kyldisk/monter

Tele- och datasystem

Data/telefoni
Kontakta IT-support, tfn: 036-10 60 00.

System för:
– Entré- och passerkontroll
– Kösignal
– Tidregistrering
– Personsökning
– Bokning
– Telefoni Ex. Porttelefon, snabbtelefon
– Ljud- och bildöverföring i undervisningssyfte
Ex. Antenn, hörselslinga, TV-övervakning, kabel-TV, bildvisning

Signalsystem för:
– Entré
– Kallelse
– Kö
– Tidgivning/Tidsignalering Ex: Tidur för signal vid rast

Brandvarnare som drivs av batteri

Kringutrustning till överfalls- och trygghetslarm
Ex: Batterier, tryckknappar, larmmattor, sensorer och armband (såvida inget annt står i ert avtal).

Kontakta ramavtalsleverantör i ovan fel

Transportsystem

Anläggningar för avfallssystem

Personliftar

Utemiljö

Utplanteringsväxter i blomlådor, urnor

Lek- och idrottsutrustning
Ex: sandlådor, lekställningar, fotbollsmål

Fast utrustning på tomtmark
Ex: Skyltar på tomtmark eller fasad
Ex. Stolpar för skyltar, flaggor, papperskorgar eller hundlatriner

Lös utrustning på tomtmark

Lös utrustning på/vid fasader
Ex: brevlådor, askkoppar, bänkar

Snöröjning/halkbekämpning trappor, entréer, anslutning till körbara ytor

Senast granskad/publicerad: