Granskning, Detaljplan för Samset, etapp 4, Jönköpings kommun

Detaljplanens huvudsakliga syfte är att pröva möjligheten och lämpligheten för markanvändningen bostads- och centrumändamål samt bebyggelsens omfattning och utformning.

Stadsbyggnadskontoret har tagit fram ett granskningsförslag till detaljplan för Samset, etapp 4.

Aktuell detaljplan, etapp fyra, är lokaliserad till nordvästra delen av den framväxande stadsdelen Samset-Åsen. Detaljplanens huvudsakliga syfte är att pröva möjligheten och lämpligheten för markanvändningen bostadsändamål och centrumändamål samt bebyggelsens omfattning och utformning. Infrastruktur som gator och gång- och cykelvägar samt teknisk infrastruktur som el, vatten och avlopp ingår i prövningen. En befintlig enskild väg planeras ingå i det kommunala vägnätet. Natur-, kultur- och rekreationsvärden har beaktats vid planläggningen. Byggrätten innebär att en variation av bebyggelsetyper kan uppföras. Det planeras för radhus i två våningar och flerbostadshus i främst två till tre våningar. Mot Samsetgatan kan flerbostadshus i tre våningar med inredd vind uppföras och en torgplats skapas. Totalt kan ca 330 nya bostäder byggas.

Stadsbyggnadsnämnden finner att utifrån dagens kännedom av projektets omfattning så kommer genomförandet av detaljplanen inte att medföra en betydande miljöpåverkan i den mening som avses i 6 kap §11-18 miljöbalken (1998:808).

Förslaget avviker inte från gällande översiktsplan.

Granskning

Planhandlingarna finns tillgängliga för granskning under perioden 12 april - 10 maj 2024 i kommunens utställningslokal, Juneporten, Västra Storgatan 16 i Jönköping. Öppet: mån-fre 08:00-17.00.

Synpunkter

Eventuella synpunkter skall skriftligen vara stadsbyggnadsnämnden tillhanda senast den 10 maj 2024. Ange diarienummer 2020:438 vid yttrande. Lämna ditt yttrande antingen via det digitala formuläret via länken nedan, via epost till stadsbyggnad@jonkoping.se eller via post till: Jönköpings kommun, Stadsbyggnadsnämnden, 551 89 Jönköping.

För att få återkoppling på ditt yttrande i kommande skeden behöver du ange ditt namn och din adress. Den som inte har framfört sina skriftliga synpunkter under samrådstiden eller senast under granskningstiden, kan förlora rätten att senare överklaga beslutet att anta detaljplanen.