Samråd, Upphävande av detaljplan SPL850312 och del av detaljplanerna EII559, EII531 och EII580, Fridhem, Södra Munksjön

Upphävandets huvudsakliga syfte är att säkerställa översiktsplanens genomförande. Förslaget innebär att det allmänna intresset att omvandla en stadsdel i anslutning till planerad station för ny stambana ges företräde före enskilda intressen.

Stadsbyggnadskontoret har tagit fram ett förslag till upphävande av detaljplan SPL850312 och del av detaljplanerna EII559, EII531 och EII580. Syftet med upphävandet är att säkerställa översiktsplanens genomförande. Förslaget innebär att det allmänna intresset att omvandla en stadsdel i anslutning till planerad station för ny stambana ges företräde före enskilda intressen. Att ytterligare bebygga industrifastigheterna medför investeringar som ekonomiskt riskerar att belasta framtida stadsförnyelse och därmed hindra kommunens vision om en ny stadsdel för blandad bebyggelse intill ett framtida resecentrum med en stor statlig kommunikationsanläggning. Samtidigt kan bredare användning än industri prövas.

Förslaget avviker inte från gällande översiktsplan och bedöms inte vara av väsentligt intresse för allmänheten.

Samråd

Planhandlingarna finns tillgängliga för samråd under perioden 3 april – 15 maj 2024 i kommunens utställningslokal, Juneporten, Västra Storgatan 16 i Jönköping. Öppet: mån-fre 07.45-17.00.

Synpunkter

Eventuella synpunkter skall skriftligen vara Stadsbyggnadsnämnden tillhanda senast den 15 maj 2024. Ange diarienummer Stbn/2023:366 vid ev. yttrande. Lämna ditt yttrande antingen via det digitala formuläret nedan, via epost till stadsbyggnad@jonkoping.se eller via post till: Jönköpings kommun, Stadsbyggnadsnämnden, 551 89 Jönköping.

För att få återkoppling på ditt yttrande i kommande skeden behöver du ange ditt namn och din adress. Den som inte har framfört sina skriftliga synpunkter, före angivet datum, kan förlora rätten att senare överklaga beslutet att anta upphävandet.