Samråd, Ändring av detaljplan för Tranan 9 m.fl., Bymarken, Jönköpings kommun

Planens huvudsakliga syfte är att möjliggöra för ändrad fastighetsindelning för fastigheterna Tranan 9-13 samt att skydda befintliga kulturhistoriskt värdefulla byggnader.

Stadsbyggnadskontoret har tagit fram ett förslag till ändring av detaljplanen Förslag till ändring av stadsplanen för kvarteren Tokio, Tor m.fl. å Vätterslunds-, och Berghemsområdena i Jönköping. Området som ändringen berör ligger inom ett befintligt villaområde i stadsdelen Bymarken. Berörda fastigheter är Tranan 9–13. Syftet med planändringen är att upphäva en bestämmelse om hur fastigheterna får vara indelade inom ändringsområdet så att nuvarande fastighetsindelning kan ändras. I planändringens syfte ingår även att skydda kulturhistoriskt värdefulla byggnader inom ändringsområdet som är utpekade i kommunens Kulturminnesvårdsprogram.

Samråd

Planhandlingarna finns tillgängliga för samråd under perioden 27 mars – 8 maj 2024 i kommunens utställningslokal, Juneporten, Västra Storgatan 16 i Jönköping. Öppet: mån-fre 08:00-17.00.

Synpunkter

Eventuella synpunkter skall skriftligen vara Stadsbyggnadsnämnden tillhanda senast den 8 maj 2024. Ange diarienummer 2020:481 vid ev. yttrande. Lämna ditt yttrande antingen via det digitala formuläret nedan, via epost till stadsbyggnad@jonkoping.se eller via post till: Jönköpings kommun, Stadsbyggnadsnämnden, 551 89 Jönköping.

För att få återkoppling på ditt yttrande i kommande skeden behöver du ange ditt namn och din adress. Den som inte har framfört sina skriftliga synpunkter under samrådstiden eller senast under granskningstiden, kan förlora rätten att senare överklaga beslutet att anta detaljplanen.